Sakral kunst- en kreativ og spirituell reise

Skrevet av: Samina Carina Ishaq (nestleder av Madina Institute)

Madina Institute arrangerte en kalligrafi workshop for alle interesserte der ute. Workshopen ble utsolgt på to dager og forespørslene haglet inn selv etter at kurset var fullbooket. Dette viser etterspørselen og ikke minst interessen for kalligrafikunst, noe som viser seg å være sterkt forankret selv i Norge. Denne artikkelen vil kort sammenfatte essensen av kalligrafi workshopen samt foredraget som fant sted på Eldorado bokhandel 4. August kl. 18.

Islamsk kunst- høyt verdsatt

Før vi ser nærmere på kursets innhold og omfang, vil dette avsnittet kort sammenfatte hva kalligrafi er. Det er det essensielle innenfor islamsk kunst, og er særlig å finne i hellige skrifter som koranen (den hellige boken for muslimene) og hadith (beretninger av Profeten Muhammad måtte fred og velsignelser være over han og hans familie). Denne kunst typen pryder også moskeene omkring i verden. Dette er skriftkunst som har en sentral plass innenfor islam som sagt, og dette som følge av at det er forbudt å tegne eller male mennesker og andre skapninger. Dermed peger kalligrafi alt fra arkitektur til hellige skrifter (kan leses mer om dette her: https://snl.no/islamsk_kunst, se også denne: http://www.sacred-lines.com/about-calligraphy/ ).

1

Pedagogisk kursleder osende av talent og dyktighet

Pablo Khalid Cassado er en kalligraf fra Madrid og ledet workshopen. Han tok sin akademiske utdanning i Madrid og jobbet på et familiedrevet apotek. Han fikk interesse for kalligrafi i 2008 og begynte dermed å studere dette fulltid hos den kjente kunstneren Nuria Garcia. Etter hvert reiste han til Istanbul og lærte dette feltet grundigere hos den kjente kalligrafen (hattat) Davut Bektas, under ledelse av den verdenskjente kalligrafen Hassan Celebi, og senere Ferhat Kurlu. Han ble ferdigutdannet i 2014 og fikk sin autorisasjon (Ijazah) altså vitnemål i ”sülüs” og nesih skrivemåten hos IRCICA (Research center for Islamic History Art and Culture) signert av Hassan Celebi, Nuria Garcia og Ferhat Kurlu.

Casado var en meget dyktig lærer og brukte tiden godt da han formidlet informasjon om kalligrafi til deltakerne. Han var pedagogisk og påpasselig på at alle var inkludert da han viste ulike teknikker, utstyr og hvordan man skulle gjennomføre dette. En viktig måte innenfor kalligrafi feltet er at læreren bruker kateteret som en viktig formidlingssenter. Det vil si at deltakerne står rundt læreren og følger med på hvordan han bruker hånden, styrer kalamen (pennen) og hvilke bevegelser man skal ha når man skriver de diverse bokstavene. Dette er en viktig måte å lære kalligrafi kunsten på, nemlig observasjon og mye øvelse.

 

3

Grunnleggende- er visst ikke bare bare

Det ble avholdt fem dager for å lære seg det mest grunnleggende. En ting deltakerne lærte veldig tidlig var at kalligrafi er ikke bare noe øyet ser og skjønnhet, men noe mer enn det. Det krever sterk konsentrasjon, ro i sjelen, god håndteknikk og tålmodighet. Alt handler om systematikk, nøyaktighet og proposisjoner. Alt har sin plass. Tro det eller ei, men matematikken har en sentral plass her. Man skal telle antall ”nuktaer” (prikker) når man skriver diverse bokstaver, altså man bruker det som et slags måleinstrument for å måle riktig lengde, bredde og avstand når man komponerer. Med andre ord gjelder det å ha tungen rett i munn. For eksempel bokstaven ”ba” som er bokstav nummer to, må ha seks ”nukte” i bredden, som anses som riktig. Slike regler gjelder det når man skriver disse bokstavene, der ”nuktene” forklarer avstand og bredde, nesten som en slags linjal.

”Nuktene” var det første deltakerne startet med. Her ble det fortalt hvilken vinkel disse skulle ha, hvordan man bruker ”nuktene” og plasserer kalamen. Kort fortalt så var det grunnleggende virkelig krevende.

8

Alfabetet- øvelse gjør mester

Ved første øyekast ser alfabetet enkelt ut, men alt skal være nærmest perfekt når man skal ta i bruk alfabetet. Det er mye man må tenke på, alt fra plass, mellomrom og ikke minst proposisjoner og vinkler. Med andre ord skal man ha respekt for alfabetet, her er det ikke fritt fram, men at man er systematisk og gjennomtenkende. Casado fortalte at man må øve hver dag og at det kan ta flere måneder å bare jobbe med en bokstav, ja, du hørte riktig, en bokstav. Det er en viss orden og respekt når det gjelder kalligrafi. Dette er en sakral kunst, og er derfor ikke fritt fram. Dette er fordi man bruker denne skrifttypen i koranen og hadith, som er hellige innenfor islam. Casado fortalte under foredraget at han hadde blitt fortalt at man burde nærmest øve tretten minutter, slik at teknikken og hånden vender seg og finpusser bevegelsene som kreves. For hånden er det viktigste for kalligrafene, det er motorikken med andre ord.

7

Guds skaperverk- respekt og renhet er det essensielle

Utstyret som brukes for å komponere kalligrafi er ulike kalam av bambus eller andre tre arter som tåler en del. Vannet som brukes må være rent og dette er fordi man skriver som oftest hellige vers fra koranen eller hadtih, og derfor må man være påpasselig at utstyret som brukes også er ”rent”.

Man kan for eksempel ikke bruke springvann når man skal blande blekket man bruker. Da bruker man som oftest rosevann eller regnvann, eller destillert vann. Det er med andre ord et strengt fokus på renslighet og oppbevaring når man jobber innenfor dette feltet. Dette er for å vise respekt og ivareta det sakrale, særlig når man bruker Guds ord.

11873899_10155920656490075_48088319_n

Ny workshop i vente – glede dere, det gjør i alle fall vi

Alt i alt var dette kurset vellykket og godt likt av deltakerne. Her fikk alle akkumulert kunnskap om kalligrafi og dets aspekter. Dette ga en annen type innsikt og respekt for dette feltet. Hvordan detaljer, respekt, systematikk og proposisjoner spiller viktige roller. Dette var en meget lærerik og spennende reise. Madina Institute vil holde en ny kalligrafi workshop i nærmeste fremtid, og vi håper så mange av dere kan komme.

12
Kontakt oss

Vi er ikke rundt akkurat nå. Men du kan sende oss en e-post og vi vil komme tilbake til deg, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
0